Ghost Tropic

van Bas Devos

5db2b710a140662441c53887_ghosttropic_7

met Saadia Bentaïeb, Nora Dari, Maaike Neuville, e.a.

BE – 85’

Frans/Nederlands gesproken, Nederlands ondertiteld

Film start om 20u

Nachtelijk avontuur door onze magisch belichte hoofdstad.

De 59-jarige Khadija keert na een lange werkdag als poetsvrouw terug naar huis met de laatste metro. De vermoeidheid eist haar tol en Khadija valt in slaap waardoor ze haar gewoonlijke afstaphalte mist. Nu moet ze vanaf de eindhalte op eigen houtje thuis geraken. Een nachtelijke tocht die haar geleidelijk aan een andere kant van Brussel toont.

Amper een paar maanden nadat hij met zijn ingetogen en benauwende stadsportret Hellhole de nasleep van de traumatische 22 maart-aanslagen in Brussel in beeld bracht, overpeinst Bas Devos zijn thuisbasis opnieuw in de nachtelijke roadmovie Ghost Tropic. Niet omdat haastwerk een eigenschap van de cineast is - na zijn debuut Violet (2014) was het wél lang wachten op een opvolger - maar omdat hij de puntjes op de i wilde zetten. Sommigen hadden na het bekijken van Hellhole een verkeerd en negatief beeld van Brussel, meende hij. "Ik besefte dat ik de vragen die ik opwerpte niet had beantwoord. Omdat ik die toen ook niet had. Die kwamen later pas", bekende hij aan Cineuropa tijdens Cannes 2019. "Ik had drie maanden vakantie kunnen nemen maar ik koos ervoor deze film te maken."

Dat mag letterlijk genomen worden. Ghost Tropic is namelijk in slechts vijftien dagen - lees: nachten - gedraaid met een kleine filmcrew en een nog kleiner budget. Dat valt er gelukkig niet aan te zien want Devos' derde speelfilm is net zoals zijn vorige films opnieuw een dialoogarme maar beeldrijke arthouseparel waarin hij zijn kijkers liever verleidt met prachtige, tot de verbeelding sprekende shots dan hen bij de hand te nemen met stockfotografie en luie scenariotrucjes. Kijkers moeten zélf hun weg vinden in Devos' nachtelijke universum, net als de 59-jarige Khadija (Saadia Bentaieb).

Verrassend is dat Khadija's nachtelijk avontuur niet door Nicolas Karakatsanis werd vastgelegd, de cameraman van Rundskop en I, Tonya waarmee Devos al zijn vorige langspeelfilms inblikte, maar dat het slapende Brussel nu voor de lens van Grimm Vandekerckhove in dromenland mag veranderen. Zijn warme, observerende straatfotografie toont Brussel alvast intiemer dan het in Hellhole oogt, omdat Vandekerckhove zelfs in de donkerste hoekjes mooie shots vindt. Schoonheid schuilt daar waar je het niet verwacht. Met die vaststelling slaat Devos de angst die Brussel in zijn greep had definitief om in hoop.

Ghost Tropic werd voorgesteld op de Quinzaine des Réalisateurs in Cannes, waar de film op applaus en lovende kritieken werd onthaald.

*
*
*
* Verplicht veld
Reserveer een plaats