Netwerk Film verwent je elke week meermaals met de strafste films. Nieuw is dat we elke 3de dinsdag een avant-première tonen in het kader van Film Fest Gent On Tour. De laatste week van de maand serveren we je een exclusieve film als deel van Please Release Me.

Saint Maud

van Rose Glass

image-3

Met Morfydd Clark, Jennifer Ehle

UK - 84'

Engels gesproken - Nederlands ondertiteld

Film start om 20u00

TICKETS

Halloween time met exclusieve horrorprent.

Saint Maud, de debuutfilm van schrijver-regisseur Rose Glass is een sinistere en onverschrokken originele visie op geloof, mentale gezondheid en de zoektocht naar verlossing in een gedoemde wereld. De heilige Maud uit de titel is een onstabiele palliatieve verpleegster die geobsedeerd raakt door het redden van de ziel van haar stervende patiënte. Morfydd Clark belichaamt haar personages heilige roeping op indrukwekkende wijze en wordt gesterkt door de overtuigende performance van Jennifer Ehle als Amanda, Mauds verbitterde atheïstische patiënte. Amanda wordt in de film door een vriendin omschreven als “Norma Desmond”, wat genoeg zegt over haar kijk op het leven en haar raakvlakken met de preutse Maud. Mauds goddelijke missie wordt alvast niet eenvoudig. Gelukkig maar dat God haar geheime signalen stuurt.

Saint Maud giet een verontrustende mix van religieuze horror en psychologische thriller in een viscerale nachtmerrie. De sprekende beelden focussen de aandacht op hoe verscheurd een mens kan worden door psychologische angst en wanhoop, getriggerd door een persoonlijk trauma. En hoe deze verscheurdheid zich kan uiten in gestoorde stemmingswisselingen. Saint Maud volgt een vrouw die aan haar verleden tracht te ontsnappen maar zo in het heden komt vast te zitten in de eenzaamheid van haar dagelijkse leven. Maud zoekt connecties waar ze die maar vinden kan. Maar God lijkt de enige die haar noodkreet beantwoordt.

De hypnotiserende sfeer die sijpelt door Glass’ werk kondigt haar aan als een bijzondere nieuwe stem binnen de alternatieve Britse cinema. Verschillende scènes uit de film lijken te zinspelen op Polanski’s Repulsion en Rosemary’s Baby en ook andere horror tropen zijn herkenbaar. Maar Glass doet er iets anders mee. De regisseur wilde met Saint Maud een film maken die zich, in haar eigen woorden, “volledig afspeelt in het hoofd van het centrale personage.” Want je weet nooit wat er aan het gebeuren is in de innerlijke denkwereld van de mensen rondom je.

Ondanks het tijdloze thema en de religieuze aspecten, wilde Glass van haar debuut een film maken die zich heel erg in het nu afspeelt. Eenzaamheid in een wereld waar mensen constant verbonden zijn aan en door hun smartphones. Een jonge vrouw die zoekt naar verbondenheid maar keer op keer wordt afgeketst en voor wie het echt niet mee zit. Herkenbaar, tijdloos en eigentijds, Saint Maud is een verontrustend sterke stomp in de maag.

ihkv Please Release Me. Een alternatieve release voor onverdiend onverdeelde films.

file