Karthik Pandian

De Amerikaanse kunstenaar Karthik Pandian werkt met bewegend beeld, sculptuur en performance. Vragen over geschiedenis, bewustzijn en onze gebouwde omgeving motiveren zijn onderzoek. Karthik Pandian interesseert zich in onderwerpen zoals pre-Columbiaanse berg-bouwculturen, de idee van ‘ras’, de esthetiek van de avant-garde en kameelchoreografie als analogie voor politieke beweging.

Het artistieke proces van Pandian is bepaald door een speciale benadering van het kijken: hoe we het spel van tijd, arbeid en betekenis kunnen herkennen in artefacten, landschappen en mensen.

Pandian had solotentoonstellingen in onder andere The Whitney Museum of American Art, New York; Bétonsalon, Parijs, Midway Contemporary Art, Minneapolis en White Flag Projects, St. Louis. Zijn werk was te zien op de inaugurele tentoonstelling Made in L.A. in het Hamermuseum en La Triennale: Intense Proximity in het Palais de Tokyo in Parijs, en op groepstentoonstellingen zoals Adventures of the Black Square: Abstracte Kunst en Samenleving 1915-2015, in Whitechapel Gallery, Londen; Film als Beeldende Kunst in het Wiels Contemporary Art Centre, Brussel; en de 4e Marrakech Biënnale, Hogere Atlas. Pandian trad in de herfst van 2017 toe tot de faculteit van de afdeling Visuele en Milieustudies van de Harvard Universiteit.