Residentie Ine Claes

Seizoen ’20-’21 concentreert Ine Claes zich op muzikale ontwikkeling binnen haar transdisciplinaire praktijk. Deze ontwikkeling richt zich voornamelijk op de theremin, field recordings en stemwerk. Zij onderzoekt hoe de theremin te bespelen met een bewegend lichaam, en dit vanuit haar dansachtergrond.

Daarnaast werkt zij aan een stemonderzoek dat zich richt op evoluerende akoestische loop-systemen, als frame voor instant-compositie. Voor dit stemonderzoek nodigt zij verschillende performers uit om mee te experimenteren, zoals Adrian Sanchez Nunez, Justine Maxelon en Benjamin Vandewalle. In een later stadium wil zij deze vocale loop-systemen in relatie brengen tot beweging. Op het einde van het proces zal ze een nieuwe compositie creëren met al het materiaal dat ze gedurende dit onderzoek verzameld heeft.

Een tweede deel van deze muzikale ontwikkeling is de samenwerking met de Braziliaanse componist en multi-instrumentalist Otacilio Melgaço. Samen creëren zij composities via een proces van het alterneren van de initiatiefnemer, Otacílio in Brazilië en Ine in Brussel. Uiteindelijk willen zij samen een album maken. Hier is alvast een kort fragment van hun eerste creatie, Hundert Wasser is een compositie geïnitieerd door Otacílio.
https://soundcloud.com/ine-claes/extract-from-hundert-wasser

Met dit seizoenstraject wil Ine haar muzikale taal verder ontwikkelen en nieuwe samenwerkingen ontdekken. Deze ontwikkelingsperiode wordt ondersteund door kamikamka, Cas-co/30CC, nadine, workspacebrussels, QO-2, Netwerk Aalst, CC Berchem, Kunstencentrum BUDA, C-TAKT, CC Berchem en Akropoditi Dance Center (GR).