The Empire of Law (2019)

Daniela Ortiz

Het werk van Daniela Ortiz concentreert zich op concepten zoals nationaliteit, racialisering, sociale klassen en gender en roept zo spanningsvelden op. Door noties als geweld, vervolging van geracialiseerde gemeenschappen, inclusie en uitsluiting te onderzoeken, probeert ze vat te krijgen op hun verschijningsvormen in westerse samenlevingen.

The Empire of Law (2019) is een kritisch beeldend onderzoek naar de relatie tussen recht, rechtvaardigheid en kolonialisme. Het vertrekt van het Brusselse Justitiepaleis en de kopie ervan die werd gebouwd in Lima, de hoofdstad van Peru. Het analyseert de architectuur, de geschiedenis en de context van beide gebouwen en toont op deze manier de rol van het rechtstelsel in de constructie van koloniale en racistische structuren. Doorheen de geschiedenis diende de wet als een legitimerend instrument voor koloniale praktijken. De Wetten van Burgos uit 1512 en de Berlijnse Acte van 1885 zijn hiervan historische voorbeelden, maar ook vandaag wordt het idee van rechtvaardigheid gebruikt om een gewelddadig migratiebeleid dat een agressieve vervolging, opsluiting en deportatie van personen inhoudt, goed te keuren. Daniela Ortiz spreekt daarom over “een imperium van de wet” dat uitgebouwd wordt vanuit Europa en diep geworteld is in het koloniale verleden. In dit imperium is elke vorm van rechtvaardigheid ten aanzien van de (ex)kolonies en geracialiseerde personen afwezig.

Als deel van het activistisch gedachtegoed ziet Daniela de film zo breed mogelijk gedistribueerd. De film is dan ook te bekijken online en is verspreid door middel van educatieve en publieke programma’s in de stad.

Credits: The Empire of Law (2019), video in samenwerking met Laurens Dhaenens. Maakt deel uit van het project Not Fully Human, Not Human At All, een samenwerking tussen de kunstenaar, Netwerk Aalst, Kadist en Contour Biennale 9.

THE EMPIRE OF LAW. LEGALITY AND OTHER NARRATIVE TOOLS OF COLONIALISM

CONFERENTIE