tentoonstelling

Alle Programma

VIOLETS 3 (2019)

Ghislaine Leung

201910_alias022_tomcallemin

VIOLETS 3 is de derde episode van het langetermijnproject van Ghislaine Leung, ontwikkeld voor Netwerk Aalst. Waar VIOLETS 1 en 2 op Netwerk Aalst zelf gericht waren en aanspoorden tot zelfreflectie en ontmanteling van het institutionele orgaan, richt VIOLETS 3 de blik naar buiten, naar de stad Aalst. Door het gebruiken en omkeren van de organisatorische infrastructuur van het gelijktijdige project Alias van Netwerk Aalst, opent het partituur van VIOLETS 3 een recirculatie van goederen en relaties. Terwijl Alias kunstwerken uit de galerie haalt en meeneemt naar het openbare leven, brengt VIOLETS 3 de maatschappelijke objecten van partnerinstellingen terug naar de galerie en voltooit zo deze cyclus. In samenwerking met de verschillende locaties die worden gebruikt tijdens Alias, selecteerde Leung een aantal van deze objecten om tentoon te stellen in Netwerk Aalst. De onderhandeling onder instituties over bruikleen en weergave van objecten vormt het werk VIOLETS 3.

Door het samenbrengen van deze objecten in de context van Netwerk Aalst, roept VIOLETS 3 niet alleen hun herwaardering op, maar vooral de manier waarop verschillende institutionele waardesystemen wordenopgebouwd en onderhouden. Dit inter-organisatorische onderhandelingsproces dat VIOLETS 3 genereert, is zichtbaar dankzij de presentatie van de leningovereenkomsten van elke instelling, het partituur voor dit werk. Met elke lening in zijn eigen tempo verwerkt, weerspiegelen de verschillende types van contracten de formele en informele manieren waarop deze stedelijke en maatschappelijke structuren samenwerken.

Door de bestaande relaties tussen verschillende actoren in de publieke sfeer van Aalst te mobiliseren, test Ghislaine Leung de flexibiliteit en toont ze onderlinge afhankelijkheden van deze institutionele instanties. Zo probeert ze een alternatieve circulatie te creëren, niet alleen van materialen, maar ook van publieke en private institutionele relaties.

Credits: VIOLETS 3 (2019). Courtesy Ghislaine Leung and ESSEX STREET, New York. Gecureerd door Alicja Melzacka. Gemaakt in opdracht van Netwerk Aalst.


Leeslijst:

Apparduai, Arjun. (1986) The social life of things. Commodities in Cultural Perspective. Available at:https://pdfs.semanticscholar.org/435b/590e7347103b1bd5a755cdc5df374bd4dfb1.pdf [Accessed: 25 September 2019].

Arendt, Hannah. (1966-67) A Lecture. Available at: https://lithub.com/never-before-published-hannah-arendt-on-what-freedom-and-revolution-really-mean/ [Accessed: 25 September 2019].

Fraser, Andrea. (2005) From the Critique of Institution to the Institution of Critique. Available at: http://www.marginalutility.org/wp-content/uploads/2010/07/Andrea-Fraser_From-the-Critique-of-Institutions-to-an-Institution-of-Critique.pdf [Accessed: 25 September 2019].

Freeman, Jo. (1971) The Tyranny of Structurelessness. Available at: https://www.jofreeman.com/joreen/tyranny.htm [Accessed: 25 September 2019].

Honing, Bonnie. (2013) The Politics of Public Things: Neoliberalism and the Routine of?Privatization. Available at: http://www.helsinki.fi/nofo/NoFo10HONIG.pdf [Accessed: 25 September 2019].

Leung, Ghislaine. (2012) Complicity Fetish Agency. (PDF Attached)

Lorde, Audre. (1984) The Master’s Tools Will Never Dismantle the Master’s House. Available at: https://www.muhlenberg.edu/media/contentassets/pdf/campuslife/SDP%20Reading%20Lorde.pdf [Accessed: 25 September 2019].

Rauning, Gerald. (2007) Instituent Practices, No. 2
Institutional Critique, Constituent Power, and the Persistence of Instituting. Available at: https://eipcp.net/transversal/0507/raunig/en.html [Accessed: 25 September 2019].

Smith, Kenwyn K. and David N. Berg. (1987). Paradoxes of group life. San Francisco: Jossey-Bass Inc. & Magee, Sherrie – Powerpoint presentation “The Paradoxes of Group Life”, April 2006. Available at: https://nycgrouprelations.org/wp-content/uploads/2018/06/paradoxesofgrouplife.pdf [Accessed: 25 September 2019].

18.09.2020-

Kunstenaars