Augustijn (2019)

Omar A. Chowdhury

Centraal in het werk van Omar A. Chowdhury staat de vraag naar verbondenheid met een plaats of gemeenschap. Zijn gelaagde installaties, bestaande uit teksten, performances, films, foto’s, geluiden en archieven, handelen over geografische en temporele, autobiografische breuken. Omar A. Chowdhury’s filmische installaties laten hem toe in andermans leven te reizen en zo een deel van zijn biografie te (re)construeren. Hij onderzoekt hierbij de actieve rol van taal, de manier waarop we vragen stellen, de aard van het menselijk gesprek en de betekenis van vooroordelen, historiciteit en traditie. Zijn vertelstructuren laten de grens tussen feit en fictie wegvallen, waardoor we onze relatie tot het verleden in vraag stellen en niet langer weten wie we moeten vertrouwen.

Voor Alias brengt Omar A. Chowdhury het personage Stijn terug naar Aalst. De film Augustijn is het portret van een charismatische jonge, tot de islam bekeerde Belg uit Aalst. In korte scenes volgen we hem naar verschillende plekken uit zijn jeugd; een Madonnabeeldje in het park, de lokale middelbare school, de straten van Aalst... De kunstenaar schetst een beeld van een katholieke stad waar de textiel industrie steeds minder dienst uitmaakt en waar de bekering tot de islam gevoelig ligt.

Als tijdsdocument genereert Augustijn een ander perspectief op de stad. Een perspectief dat bij elke vertoning steeds opnieuw wordt afgetoetst aan de actualiteit. Waar het beeld van Omar start en het beeld van Stijn stopt, is diffuus en door middel van verschillende schermen en filmische technieken, evoceert Omar A. Chowdhury een beeld van een stad die al even maakbaar is als de personages die het bevolken. Augustijn wordt vertoond in Netwerk Aalst, een plaats, net zoals de film, waar fictie en realiteit door elkaar lopen.

Credits: Augustijn (2019), 3 channel video, 18:21’’, HD ProRes, 4:3, colour, stereo. Courtesy Omar A. Chowdhury.