Imogen Stidworthy

Imogen Stidworthy (Verenigd Koninkrijk, 1963) gebruikt de menselijke stem als uitgangspunt in haar werk. Daarbij benadert ze de stem als iets sculpturaal, als ruimtelijke materie die we gebruiken om onszelf fysiek en cultureel te situeren. Met haar installaties, die bestaan uit video, audio, prints en objecten, stelt ze vragen over de manier waarop we een ruimte waarin woorden instabiel zijn, ontbreken of niet functioneren, waarnemen of ervaren. Ze gaat daarbij na welke andere inzichten in het zog van deze onleesbaarheid kunnen rijzen, in de context van bijvoorbeeld neurologische of emotionele condities, taalkundige of culturele verschillen.

Recent solovoorstellingen omvatten tentoonstellingen in het Imperial War Museum, Londen, 2015; AKINCI, Amsterdam, en Galerie Raum mit Licht, Wenen, 2013; Matt’s Gallery, Londen, 2011; Kunstpavillon, Innsbruck, en Arnolfini, Bristol, 2010. Grote groepstentoonstellingen waren; in 2017, 'Acts of Voicing' at Powerhouse, Sydney (ook in The Wellcome Collection, Londen, 2016); BAS8 / British Art Show 8, verschillende locaties in het VK (2016-17), Suzhou Documents Suzhou, China, en 'States of Mind' bij The Wellcome Collection, beiden in 2016; 2015: British Art Show 8, Kiev Biennale en 'Listening', een Hayward Touring show op verschillende locaties in het VK; 2014: São Paulo Biennial 2014, 'Itself Not So', Lisa Cooley, New York, en 'A Glass Darkly' bij STROOM, Den Haag (NL); Bergen Triennale 2013; Busan Biennale 2012; October Salon, Belgrade, 2011; documenta 12, Kassel, 2007.

Gecureerde tentoonstellingen: BLACKOUT!, ERC (Exhibition Research Centre), Liverpool, 2013; 'In the First Circle', Fundació Antoni Tapies, Barcelona, 2011–12 (in samenwerking met Paul Domela) ; en 'Lucky Bush' at M HKA, Antwerpen, 2008.