The Absent Artist (deel II)

Tentoonstelling, filmscreening, gesprek

Onze eerste tweejarige episode is nog maar net gestart en we maken ons al op voor een reshuffle. The Absent Artist, de tentoonstelling die we voor Jozef Wouters maakten, krijgt een nieuwe verschijning: Diederik Peeters, die zichzelf op de opening nog vakkundig liet verdwijnen, introduceert Apparition of an Afterlife, een kijkdoos-annex-verdwijndoos in de tentoonstelling. We herdenken de navigatie en geven een aantal werken een nieuwe plek. 

We maken van de gelegenheid gebruik om tevens in te gaan op éen van onze eigen blinde vlekken. We stellen vast dat we nogal makkelijk het woord 'lokaal' in de mond nemen; we willen immers werken vanuit onze eigen 'lokaliteit' in Aalst. Maar bestaat deze 'lokaliteit' wel en wat is er dan specifiek aan? Hoe kunnen we met onze directe omgeving interageren? Deze vragen houden overigens ook kunstenaars bezig. Samen met onze protagonisten en een aantal 'lokale' en 'niet-lokale' gasten (zie je het probleem?) gaan we de komende maanden in gesprek en op stap. 

Onze eerste gast is Robin Vanbesien, die het boek presenteert dat hij maakte naar aanleiding van zijn film Under These Words (Solidarity Athens 2016). Hij gaat in gesprek met Imogen Stidworthy.

19:00 Filmscreening Robin Vanbesien - Under These Words (Solidarity Athens 2016)

file

Drie acteurs gaan op pad in Athene. Ze luisteren er naar medeburgers die in verschillende solidariteitsorganisaties actief zijn (een kliniek, een apotheek, een keuken, een school). Aan de hand van de vele gesprekken leren we de levendige, sociale verbeelding van deze burgers kennen.

De film is Grieks gesproken, Engels en Nederlands ondertiteld

Robin Vanbesien: “Ik ging naar Athene met het idee om aan de hand van een verhaal uit de Griekse Oudheid, iets te vertellen over het sociale heden van Athene. In plaats daarvan, hebben we ervoor gekozen om te luisteren naar het praktische bewustzijn van Atheense burgers, of, anders gezegd, naar datgene wat men beleeft wanneer men een eigen sociaal stelsel wilt organiseren. Plotseling opende zich een kloof tussen de aanvaarde interpretaties van de woorden ‘crisis’ en ‘solidariteit’ en de praktische ervaring van deze woorden. Gaandeweg werd iets anders duidelijk: sociale ervaringen en relaties kunnen niet beschreven worden in de gangbare, formele concepten van 'wereldbeeld'en 'ideologie'.

Een term die hier misschien wel past, is Raymond Williams’ ‘structures of feeling’: een soort van voelen en denken dat sociaal en materieel is, gedachten die gevoeld worden en gevoelens die gedacht worden, gebaseerd op complexiteiten en onzekerheden, verwarringen en ongerustheden."

20:30 Boekpresentatie Solidarity Poiesis: I Will Come and Steal You en kunstenaarsgesprek: Robin Vanbesien & Imogen Stidworthy

file

Het boek Solidarity Poiesis: I Will Come and Steal You gaat in op de meerlagige ideeën en structuren van burgerinitiatieven, zoals prefiguratie, zelfredzaamheid en alternatieve vormen van democratie. Het is een vervolg op het lopende onderzoek van Robin Vanbesien waarin hij de verbeeldingen van collectieve sociale praktijken (o.a. burgerinitiatieven) in beschouwing neemt. Aan de hand van de notie ‘solidarity poiesis’, onderzoekt Vanbesien het vermogen tot een verbondenheid tussen burgerlijk ‘activisme’ en het (creatieve) maakproces.

Het onderzoek van Imogen Stidworthy, één van onze Protagonisten, draait om een dialoog met mensen die zich uitdrukken via alternatieve vormen van taligheid. De focus van haar werk ligt op wat er gebeurt in de tussenruimten van de taal, en welke betekenissen er kunnen ontstaan als taal er niet is. Als de taal die we spreken bepaalt hoe we onszelf ervaren, wat staat er dan op het spel als we op zoek gaan naar de grenzen ervan?   Vanuit een interesse in elkaars werk, en raakvlakken in hun beide lopende onderzoeken, gaan Robin Vanbesien en Imogen Stidworthy met elkaar in gesprek.

Het gesprek gaat door in het Engels

Doorlopend 18:00-22:00 Nocturne The Absent Artist (deel II)

file

Twee maanden na de opening van The Absent Artist (an Exhibition for Jozef), tonen we een nieuwe installatie van Diederik Peeters en herorganiseren we de navigatie van de tentoonstelling.

In 2078 keren de doden terug als 'verschijningen': bio-mechanische hoofden waar door de ziel van de overledene in woont. Diederik Peeters gaat uit van deze fantasie om deze installatie te ontwikkelen. Een mechanische cinema gebruikt een optische illusie uit de 19de eeuw, plus enkele misverstanden uit de buikspreekkunst, om de hergeboorte van Dead weer te geven, de leadzanger van een black metal band uit Noorwegen. Dead pleegde zelfmoord in 1991. Achteraf bleek dat hij leed aan het syndroom van Cotard, een neurologische aandoening die voor het eerst werd omschreven door Franse neuroloog Jules Cotard in 1878, nota bene hetzelfde jaar waarin Thomas Edison de fonograaf uitvond. Mensen met het syndroom van Cotard zijn er vast van overtuigd dat zij overleden zijn, of onsterfelijk, wat paradoxaal genoeg op hetzelfde neerkomt.

Apparition of an Afterlife wekt de doden weer tot leven met behulp van een mechanische cinema en optische illusies uit de 19de eeuw, plus een aantal technieken uit de buikspreekkunst. Een evenwichtsoefening tussen scepticisme en geloof, en tussen illusie en desillusie.

Eerder op de avond, van 17u tot 19u, spreekt Diederik Peeters met Tobias Revell en Natalie Kane, het duo achter Haunted Machines, een curatorieel onderzoeksproject naar de kruispunten van mythe, magie en technologie in La Bellone in Brussel.

CREDITS Apparition of an Afterlife - een installatie van Diederik Peeters samen met Jérôme Dupraz & Koen Jansen (robotics), Henri-Emmanuel Doublier (lichtontwerp), Anna Czapski (artistiek advies), Marion Le Guerroué (productiemanagement), Camillle Bono (logistics) and Laura Deschepper (administratie); een coproductie met SPIN en Amicale de Production, Netwerk Aalst, samen met BUDA Kortrijk & met steun van de Vlaamse Gemeenschap