Conditions of an Ideal + Q&A

Alexis Blake

In Conditions of an Ideal (2016) onderzoekt Alexis Blake de historische representatie van het geïdealiseerde vrouwenlichaam te midden van de marmeren sculpturen van de Parthenon friezen in het British Museum. De choreografie navigeert door gestructureerde improvisaties tussen democratische groepsbewegingen en individuele houdingen, waarbij momenten van spanning en balans elkaar afwisselen. Dansers en muzikanten verkennen noties van nationale collectieve identiteit versus persoonlijke expressie door democratische bewegingen, principes van balans en percepties van schoonheid te verkennen.

Blake begon met het creëren van een archief van oefeningen en bewegingen gebaseerd op verschillende bronnen, zoals Diana Watt’s boek Renaissance of the Greek Ideal uit 1914, Dora Menzler’s boekjes Body Training for Women uit 1924, en de door fascistische regimes toegeëigende oefeningen uit de jaren 1930, evenals het beeldmateriaal van de friezen en de beeldhouwwerken in de Parthenon Gallery.

Het tweede deel van Conditions of an Ideal is een 51 minuten durende film waarin witte gerasterde afbeeldingen van sculpturale fragmenten uit het Acropolis Museum in Athene over de beelden worden gelegd. Deze fragmenten behoren tot de sculpturale groep van de Parthenon friezen en de beeldhouwwerken in het fronton. Deze visuele laag in de film verenigt de fragmenten uit het Acropolis Museum met hun gestolen tegenhangers in het British Museum.

Credits

Concept, regie, choreografie: Alexis Blake
Dansers: Vanessa Abreu, Nandi BheBhe, Ruby Embley, Tanja Erhart, Eleni Papaioannou, Kezia Pollendine, Ellen van Schuylenburch
Muzikanten: Luisa Gerstein, Sarah Jones, Lani Rocillo
DOP: Robert Berger
Filmproducent: Lucas van Woerkum
Montage: Alexis Blake, Lucas van Woerkum Geluidstechnicus en geluidsmontage: Jasper van Gheluwe
Projectproducent: Zara Truss Giles

Een commissie van Block Universe en Delfina Foundation. Ondersteund door het Mondriaan Fonds en de Ambassade van het Koninkrijk der Nederlanden.

Biografie

Alexis Blake’s multidisciplinaire praktijk brengt beeldende kunst, performance en dans samen. Ze onderzoekt de manier waarop het lichaam wordt gerepresenteerd en behandeld als een archief, dat ze vervolgens kritisch onderzoekt, verstoort en heronderhandelt. Haar werk gaat rechtstreeks in op de representatie en subjectivering van vrouwenlichamen, terwijl ze deze activeert als locaties en agenten voor sociaal-politieke verandering. Hierdoor creëert ze talen van verzet en ruimtes om systemen van macht bloot te leggen en te ontwijken.

Blake’s werk is op vele plekken gepresenteerd, zoals: High Line (New York City), EMST (Athene), Kunsthaus Zürich, KW Contemporary (Berlijn), Stedelijk Museum Amsterdam, Holland Festival (Amsterdam), 1e Riga Biënnale (Riga, Letland), BOZAR (Brussel), Performatik19 (Brussel), IMMA – Irish Museum of Modern Art (Dublin), Rijksmuseum (Amsterdam), British Museum / Block Universe Performance Festival (Londen), TENT (Rotterdam), ExtraCity (Antwerpen) en La Triennale di Milano XXI (Milaan). In 2021 won ze de Nederlandse kunstprijs, Prix de Rome.

Ze behaalde een MA in Fine Art aan het Piet Zwart Institute, Rotterdam (2007) en was artist-in-residence bij WIELS, Contemporary Art Centre, Brussel (2020+2021), de Delfina Foundation, Londen (2016), Jan van Eyck Academie, Maastricht (2014–15), Fondazione Antonio Ratti met Yvonne Rainer (2015). Haar aanstaande solotentoonstelling bij WIELS, Brussel, zal in juni 2024 worden geopend.

Foto: Alexis Blake, Conditions of an Ideal, 2016, British Museum, (c) Arron Leppard

24.03.2024, 14:00