Fernanda Pitta

Fernanda Pitta (PhD, Universiteit van São Paulo, São Paulo, Brazilië) is senior curator van de Pinacoteca do Estado de São Paulo en docent kunstgeschiedenis aan de FAAP – São Paulo.

Haar onderzoek focust zich op de paradigma’s van nationale kunst in transnationale en postkoloniale contexten. Pitta schrijft regelmatig over moderne en hedendaagse kunst. Ze publiceerde in academische tijdschriften over Braziliaanse kunst en de historiografie van de kunst. Haar tentoonstelling In the Place Itself: An Anthology of Ana Maria Tavares’ Work, in de Pinacoteca in 2016-2017, won in 2016 de prijs voor beste retrospectieve van de São Paulo Association of Art Critics. Ze was als Masterstudent en doctoraatsonderzoeker verbonden aan de FAPESP (1996-1999, 2009-2013). Verder was ze een International Curator Awardee Fellow van het AAMC en het AAMC Foundation International Engagement Program (2016-2018), maakte ze deel uit van de Summer Collaborative Working Group van het Clark Institute (zomer 2017), was ze gastdocent aan de faculteit voor kunst, muziek en design in Noorwegen (winter 2019) en won ze de Getty Library Grant (2021).

Pitta was editor van Trabalho de artista: imagem e autoimagem (1829-1929) en, samen met Elisa Soares, van Coleções em Diálogo: Museu Nacional de Soares dos Reis e Pinacoteca de São Paulo. In samenwerking met Valeria Piccoli was ze editor van zowel Coleções em Diálogo: Museu Paulista e Pinacoteca de São Paulo als van Coleções em Diálogo: Museu Mariano Procópio e Pinacoteca de São Paulo.

Haar recentste projecten als curator waren Laercio Redondo: Recast (2018), Artist’s Work: Image and Self-image (1826-1929) (2018) en Adrià Julià: Not Even the Dead Will Survive (2019-2020).

Vandaag is ze coördinator van de komende tentoonstelling Véxoa: We Know, gecureerd door Naine Terena, waarin voor het eerst hedendaagse inheemse kunst zal worden getoond in de Pinacoteca.