Wendy Morris

Wendy Morris (Zuid-Afrika) woont en werkt in België. Haar bibliotheken, dagboeken, herbaria, teksten op schrijfmachine, brieven en reisboeken nemen een bijzondere plaats in binnen haar hedendaagse artistieke praktijk.

Morris werkt momenteel aan Nothing of Importance Occurred: Recuperating a Herball for a 17th century Enslaved Angolan Midwife at the Cape. Door onderzoek naar de Europese, Afrikaanse en Aziatische geschiedenis van plantaardige anticonceptiemiddelen verkent Morris alle kennis die in de 17e eeuw naar de nederzetting aan de Kaap zou zijn gevloeid naar de praktijk van een vroedvrouw in de Slavenloge. Voor de Lubumbashi Biënnale (2019) maakte Morris A Tale of Eleven Births, en voor de groepstentoonstelling Alias (Kunsthal Netwerk Aalst 2019) The Travelogue of the Wandering Womb: Her Fantastic Encounters and Curious Utterings. Nothing of Importance is een samenwerkingsproject van stadstuiniers, botanici en botanische tuinen (België, Nederland en Zuid-Afrika); vroedvrouwen, genezers en bossiedokters; zangers, spoken word- en geluidskunstenaars; schrijvers en componisten.

Morris is hoogleraar hedendaagse kunst aan de Universiteit van Leuven en LUCA School of Arts in Brussel, en oprichter van de onderzoeksconstellatie Deep Histories Fragile Memories.