kunstenaar

Alle Kunstenaars

(LA)HORDE

(LA)HORDE is een multidisciplinair collectief dat in 2013 werd opgericht door de kunstenaars Marine Brutti, Jonathan Debrouwer en Arthur Harel. Door middel van video’s en voorstellingen (Novaciéries, 2015; The Master’s Tools, 2017; Bondy, 2017; Cultes, 2019) en choreografische stukken (To Da Bone, 2017; Marry Me in Bassiani, 2019; Room With A View, 2020), bevraagt (LA)HORDE de politieke betekenis van dans en brengen ze de choreografische vormen van volksopstanden in kaart, massaal of geïsoleerd, van raves tot traditionele dansen en jumpstyle.

Sinds 2019 zijn ze directeur van het Ballet National de Marseille, waar ze hebben samengewerkt met verschillende choreografen, waaronder Lucinda Childs, Cecilia Bengolea en Oona Doherty. Hun producties waren in heel Europa te zien in onder andere het Théâtre de la Ville in Parijs, het 15e Internationale Festival van Hedendaagse Dans in Venetië en De Singel in Antwerpen. In juli 2023 bracht (LA)HORDE een nieuwe choreografie in première bij Kampnagel in Hamburg, die naar Berlijn zal reizen als onderdeel van Tanz im August. Ze hebben ook samengewerkt met muzikanten als Rone en Sam Smith; merken als Burberry en Isabel Marant; regisseur Spike Jonze of sciencefictionschrijver Alain Damasio.

De performance- en video-installaties van (LA)HORDE zijn tentoongesteld in de Julia Stoschek Foundation, Centre Pompidou, Palais de Tokyo en Fondation Cartier in Parijs en HangarBicocca in Milaan. Hun video-installatie Cultes maakt nu deel uit van de permanente collectie van het Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris.

tentoonstelling

22.03-26.05.2024

Ritual in transfigured time

Carlotta Bailly-Borg, Gaëlle Choisne, Maya Deren, Darius Dolatyari-Dolatdoust, Onyeka Igwe, (LA)HORDE, Ula Sickle, Bárbara Wagner & Benjamin de Burca